пʼятниця, 5 грудня 2014 р.

Позакласне читання.5 кл.

Тема: Поетичний дивосвіт Оксани Сенатович (урок позакласного читання за збіркою О.Сенатович «Вчиться вересень читати»)
Мета :
  • познайомити п’ятикласників із поезією О.Сенатович;
  • зацікавити школярів творами Оксани Павлівни;
  • розвивати пізнавальні здібності п’ятикласників;
  • вдосконалювати навички виразного читання, вміння осмислювати поезії, робити висновки і узагальнення;
  • виховувати свідомий інтерес до читання, кращі людські якості: бережливість, сумлінність, товариськість, відповідальність, працьовитість, повагу до старших.

 Наочність: Таблиця «Життєвий і творчий шлях О.Сенатович»,портрети О.Сенатович, Ніни Бічуї, В.Лучука, збірки творів О.Сенатович, контрольна таблиця «Головна думка вірша», запис спогадів Ніни Бічуї.
                                                        Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя. Визначення цілей уроку.
Звучить запис спогадів Ніни Бічуї: Червона цятка малини між зеленню листя. Гуде джміль. Подвір’я засіялось конюшиною, ромашкою, звіробоєм, крихітними зірочками, яким  я не знаю назви. Так тихо, що, мабуть, почнеться дощ. Лелека летить, не змахнувши крилами й разу. Не летить - його несе струмінь густого, насиченого повітря. Удосвіта по городовій стежці з напівхлоп’ячою стрижкою, у спортивному костюмі Оксана Сенатович  йшла мені назустріч із глиняним кухликом суниць, назбираним для мене…
 Такою запам’яталася поетеса і світ ,що її оточував письменниці Ніні Бічуї. Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо ближче познайомитися з  Оксаною  Павлівною, перегорнути сторінки її біографії, сторінки тих її творів ,які вона залишила для вас , для дітей.
Епіграфом нашої сьогоднішньої зустрічі будуть слова Тамари Коломієць:

Як на білих сторінках
в лад поставити в рядках
звичайнісінькі слова —
починаються дива.

Як ви розумієте ці рядки Т. Коломієць?
Читаючи вірші О. Сенатович, ми спробуємо теж відкрити якісь життєві таємниці.
Я очікую, що ви сумлінно попрацюєте, вдосконалите своє виразне читання, свої вміння осмислювати події, робити висновки і узагальнення. Вірю, що під впливом поезії Оксани Сенатович у вас формуватимуться кращі людські якості: бережливість, відповідальність, працьовитість, милосердя, - без яких важко уявити справжню людину. А на що на сьогоднішньому уроці очікуєте ви?
(Учні визначають свої цілі)
ІІІ. Новий матеріал.
1. Вчитель знайомить учнів із життям і творчістю О.Сенатович, використовуючи аудіозапис спогадів письменниці, називає збірки її поезій, повісті, написані Оксаною Павлівною для дітей, запрошує школярів до читання віршів із збірки «Вчиться вересень читати»
Запис: Я народилася 2січня1941року в місті Бережани на Тернопільщині.
Вчитель: У вчительській родині, де  Оксана Павлівна виростала, їй привили любов до книжки і рідного слова. Тож не дивно, що вона захопилась віршуванням.
Запис: Свої перші вірші я написала ще школяркою, а в1957році вони були надруковані у збірнику «Яблуневий цвіт»
Вчитель: Закінчивши школу дівчина стала студенткою Львівського політехнічного інституту.
Запис: При політехніці діяла літературна студія, якою керував Микола Петренко. Я почала відвідувати її.Тут і познайомилась з товаришем Миколи Петренка Володимиром Лучуком, який незабаром став моїм чоловіком.
Вчитель: Закінчивши інститут, Оксана Павлівна почала працювати інженером спочатку на заводі, а потім у НДІ.
Запис: Та з художньою літературою я не розлучалася, навіть навпаки почала приділяти ще більше уваги поезії.У1968 році з’явилася моя перша збірка «Стебло»,а вже потім були інші книжки.
Вчитель: Творчий доробок О.Сенатович вражає:
5 збірок поезій для дорослих;
9 збірок поезій для дітей;
3 повісті ( У1974 році вийшла друком книжка «Не виростуть хлопці без дощу», у 2000 році в журналі «Соняшник» була надрукована повість «Вуйко пампулько і пані Будь ласка», а повість «Про Люлька Смока і Котів місто чудес(не)», ще чекає свого видавця, лише фрагменти її можна було  прочитати у газеті «Діти Марії»;
 збірка новел  «Старі  бережанські історійки» (із спогадів дідуся Зенона).
Запис: У 1976 році мене прийняли у Спілку письменників України. Я стала працювати у Будинку технічної творчості молоді і юнацтва, а з середини 80-х років 20 століття займалася вже тільки літературною творчістю: писала оповідання, вірші, казки, повісті, п’єси, літературно-критичні статті, перекладала. У 1992 році я стала першим  лауреатом Літературної премії імені Олени Пчілки, а потім 4 роки працювала головним редактором часопису «Діти Марії».
Вчитель: доля відміряла цій талановитій жінці мало земного часу 31.03.97 О.Сенатович померла , залишивши у смутку чоловіка і синів Івана (поета) і Тараса (перекладача). Поховали О.Сенатович на Личаківському кладовищі у Львові. Однак вона продовжує жити у своїх творах: тих надрукованих  і тих, що ще чекають свого видавця.
Життєве кредо поетеси можна сформулювати так:

                        Дітям - все найкраще –
                         право бути дітьми,
                        Ласку Батьківщини
                        І найкращу в світі материнську мову.

2. Інтерактивна вправа «Робота в малих групах».

Вчитель: А зараз ви об’єднаєтеся у 6 груп. Кожна досліджуватиме одну поезію із збірки «Вчиться вересень читати».Після цього ви познайомите однокласників із результатами своєї роботи: спробуєте пояснити, що ж саме хоче сказати письменниця, можливо, захочете з нею подискутувати.

(Для аналізу дітям пропонуються такі поезії: «Літаючий рогалик», «Живемо в одному домі», «Ми розбили чашку з чаєм…», «Хіхікало», «З пункту А у пункт Б», «Балакуни». Кожна група отримує запитання, які полегшать роботу п’ятикласників. Звіт груп відбувається за таким планом: учні, визначені вчителем заздалегідь, читають вірш напам’ять, доповідач від групи  знайомить однокласників з результатами роботи групи, відповідає на запитання, що можуть виникнути у слухачів. Коли звіт груп завершено, учні працюють із контрольними листками, в яких за допомогою спонукальних речень формулюють ідею вірша, зачитують свої відповіді, заповнюють колективно таблицю на дошці ).

3. Вчитель: Отак непомітно пролетів наш урок. Як бачите, вірші О.Сенатович, хоч веселі і життєрадісні, проте не безтурботні. Герої Оксани Павлівни розповідають нам про те, якою має бути людина, вчать приймати правильні рішення. Спрбуйте і ви, підсумовуючи усе почуте, відповісти на запитання: чого навчили мене вірші Оксани Сенатович, які риси характеру потрібно виховати в собі, щоб стати Людиною. Свою відповідь почніть словами: Познайомившись із віршами О.Сенатович, я зрозумів, що…
(Учні зачитують свої відповіді)

4. Рефлексія.
Вчитель: Чи задоволені ви своєю роботою на уроці, чи справдились ваші очікування?
(Після учнівських відповідей учитель виставляє оцінки).
5. Домашнє завдання.
Вчитель: На наступному уроці ми продовжимо знайомство із творчим доробком Оксани Сенатович . Цього разу на вас чекає зустріч із прозовим твором письменниці, оповіданням Малий Віз», яке вам потрібно прочитати вдома.



Додаток № 1

Назва вірша
Головна думка
«Літаючий рогалик»

«Живемо в одному домі»

«Ми розбили чашку з чаєм…»

«Хіхікало»

«З пункту А у пункт Б»

«Балакуни»



Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.