четвер, 4 грудня 2014 р.

9кл. РЗМ

Тема:  Усний твір - роздум на морально - етичну тему: "З чого починається зрада?"   
                                                                                                                    
    Мета: 
  • удосконалювати навички  9 - класників складати твори -  роздуми,  добираючи відповідний матеріал, цитати, мовні засоби,  відповідно   до задуму і форми висловлювання;
  • розвивати вміння чітко висловлювати і доводити власну думку; 
  • виховувати в учнів особисту життєву позицію, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
                                                                 Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІI. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети.  
    Визначення цілей уроку.      
    Знайомство з епіграфом.
                          Я вважаю, що зрада – це кара Божа. Так просто людина до зради прийти не може. Бо їй від природи дано любити маму, батька, вулицю, місто, державу, народ. Але інколи обставини складаються так, що людина стає перед дилемою: вона - чи батько і мати; вона - чи Батьківщина. І якщо людині не вистачає сили волі, мужності, вона може схибити і переступити межу порядності.
                                                                                                                        О.Опанасюк
III. Актуалізація опорних знань про структуру твору-роздуму.
1.Який твір ми називаємо твором – роздумом?
2 Які різновиди творів – роздумів вам відомі? Яка різниця між роздумом – доведенням і роздумом – поясненням?
            Твір - роздум - це монологічне висловлювання, яке має на меті довести істинність чи хибність головного твердження (тези) тексту за допомогою системи доказів (аргументів).
            Роздум - доведення – це висловлювання, мета якого довести якусь думку. Він відпові-дає на питання ЧОМУ? Буває розгорнутим і стягненим.

У роздумі – поясненні заздалегідь зрозуміло, що висловлена думка є правильною, тому в її доведенні нема потреби. Мета такого роздуму витлумачити щось. Він відповідає на питання ХТО ЦЕ ТАКИЙ? ЩО ЦЕ ТАКЕ?

  IV. Підготовка до написання твору

1.Вступне слово вчителя: Дрібні відступники, прокляті й обпльовані, давно потоплені у трясовині світової історії. Та люди, чиї зради призвели до страшних метаморфоз, і донині, горячи у пеклі, чують лунким ехом страшні прокляття на свою адресу.
Спробуймо ж скласти загальний перелік найвідоміших зрадників в історії людства:
а) Каїн. Старший син Адама і Єви, зрадник по крові. Вбив рідного брата через велику заздрість, за що був проклятий Господом.
б) Марк Юній Брут та Гай Касій Лонгінус. 15 березня 44 року до нашої ери брат (за іншою версією – син) Гая Юлія Цезаря Брут та Цезарів учень і сподвижник Касій разом із групою заколотників-сенаторів вбили Цезаря, коли той зайшов до сенату. Вони вважали, що Цезар узурпує владу, прагнучи стати рексом (королем) Риму. За легендою, Цезар, помираючи, здивовано мовив: «І ти, Бруте?..». У Данте в «Божественній комедії» за свою зраду Брут і Касій караються у четвертому колі пекла. А ниций вчинок Брута породив слово «брутальність» – за його іменем.
в) З часів подій, описаних у Біблії, людство не знає імені більш нікчемного, ніж ім’я Іуди Іскаріота – одного з дванадцяти учнів Ісуса Христа. За тридцять срібників Іуда погодився виказати  місце перебування свого Божественного Учителя. А його вчинок ліг в основу фразеологізму, що означає «вчинок людини, яка прикриває облесливістю свою зраду».


2.«Соціологічне опитування»:
  • Який вчинок , на вашу думку, можна назвати зрадою?
  • З чого починається зрада?
  • Що змушує людей зраджувати?             
                                                                                           
3. З народної творчості. Казка « ЗРАДУ НЕ ПРОЩАЮТЬ»
  • Як ви розумієте цю казку?
  • Чи виправдовуєте вчинок сестри?
  • Як ви вчинили б на місці Івася?

4.Міні – дискусія:
  • Чи можна вважати зрадником Андрія – персонажа повісті М. Гоголя «Тарас Бульба»?
  • Чи можна вважати зрадою відмову Роксолани повернутися на Батьківщину і прийняття нею чужої віри?
  • Чому став зрадником Тугар Вовк із повісті І. Франка «Захар Беркут»?

5. Мова афоризмів.
Вчитель: Про зраду читаємо в  багатьох  афоризмах .  Як ви розумієте ці вислови?
  • Зраджують тільки свої. (Франц)
  • Розпродаж друзів – не ознака банкрутства, а ознака кар’єри.(Леопольд Новак)
  • Хто раз вміє обдурити, той багато разів ще обдурить. (Лопе де Вега)
  • Зрадництва відбуваються найчастіше не за обдуманого наміру, а через слабкість характеру.( Франсуа де Лярошфуко)
  • Будь який злочин кращий за зраду. (Норвезьке прислів’я)
  • Зрадник гірший за ворога. (Українське прислів’я)
  • Де двоє, там рада,де троє, там зрада. (Гуцульське прислів’я)
  • У романі «Маруся Чурай» Ліни Костенко знаходимо такі рядки:
             Ну , є ж про зраду там які статті?
             Не всяка ж кара має буть незбожна.
             Що ж це виходить? Зрадити в житті
             державу – злочин, а людину – можна?
                                                  Ліна Костенко
  • Яку відповідь ви б дали запорожцю? 
  • Чи кожна людина може зрадити?

6. «Стежки до зради» - на дошці вивішуються «стежки» - смуги з написами (слава, багатство, заздрість, кар'єра...), у кожного з учнів три пелюстки чорного, коричневого, сірого кольорів. Учні мають вибрати найнебезпечніші для людини чинники, що можуть стати причиною зради, і позначити кольорами: на першому місці - чорною пелюсткою, на другому — коричневою, на третьому - сірою. У підсумку вчитель з учнями визначає , що несе найбільшу загрозу для людини, для  її совісті.

V. Написання твору.

а) Опрацювання пам’ятки «Як працювати над складанням твору – роздуму»
б). Складання плану твору -  роздуму .
                            Орієнтовний план
1.Одвічна проблема зради.
2.Зрада – це порушення вірності:
          а) зрада Батьківщини;
          б) зрада коханих і рідних;
          в) зрада приятелів;
          г) причини зради.
3. Як не стати зрадником.

в).  Прослуховування 2-3-х варіантів творів

VI. Підведення підсумків складання творів. Виведення формули зради.

VІI. Підсумок уроку. Рефлексія.

VIII. Домашнє  завдання.
Письмово  оформіть твір, складений усно на уроці.
Проведіть соціолінгвістичне анкетування серед рідних, друзів про їх ставлення  до зрадників і  проблеми зради .

            Отже, кожен урок, кожна хвилина спілкування вчителя і учня повинна містити в собі конкретні види роботи, які сприяють розвитку комунікативних  умінь учнів. Тож зрозуміло, як важливо для досягнення своєї мети систематично, цілеспрямовано підтримувати і розвивати пізнавальний інтерес у школярів, ставити їх у ситуацію проблемного здобуття знань, практикувати нетрадиційне (маю на увазі не репродуктивне) навчання.
            З власного досвіду знаю, як нелегко дається учням складання діалогів, як важко їм розмовляти з однолітками, підтримувати розпочате спілкування. Готуючись до уроку розвитку зв’язного мовлення у 6 класі, пропоную учням різноманітні завдання, які допомагають їм у складанні діалогів, сприяють формуванню мовленнєвої культури і комунікативної компетенції.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.