четвер, 4 грудня 2014 р.

Чарівна мандрівка у світ дитячої прози


02.12.2014, 01:41
Тема: Чарівна мандрівка у світ сучасної української дитячої прози.

Мета:
  • популяризувати сучасну вітчизняну книгу серед школярів ;
  • заохочувати учнів 6 класу до систематичного читання сучасної української літератури ;
  • розвивати зв’язне мовлення школярів, вміння виділяти головне у творі; доводити власні думки, наводячи переконливі аргументи;
  • покращувати якість та ефективність процесу читання; розвивати артистичні здібності школярів.
Цілі уроку:

Учні повинні знати:
  • Цікаві факти з життя Є. Кононенко, С. Поваляєвої, І. Роздобудько;
  • Зміст творів «Коли оживають ляльки», «Вррум – чарівник», «Неля, яка ходить по стелі».
  • Уміти назвати героїв повістей.
Учні повинні вміти:
  • Висловлювати власні судження про сучасних дитячих письменників;
  • Ділитися враженнями від прочитаних творів;
  • Пояснити, чому твори мають такі назви.

Випереджувальне завдання:
  • Вибрати фрагменти текстів, у яких ідеться про головних героїв, підготувати монолог головного героя;
  • Підготувати рекламу повісті;
  • Прочитати інтерв’ю письменниць, підготуватися до зустрічі із читачами, які цікавляться  їх життям;
  • Підготувати інсценівку за прочитаним твором.

Обладнання:
  • Кононенко Є. Неля, яка ходить по стелі / Євгенія Кононенко. -К.: Грані-Т, 2008
  • Поваляєва С. Вррум-чарівник / Світлана Поваляєва. — К: Грані-Т, 2007
  • Роздобудько І. Коли оживають ляльки / Ірен Роздобудько.-К.: Грані-Т, 2007
  • Мультимедійна  презентація  « Відеовізитка».
  • Картки для групової роботи.

Тип уроку: урок позакласного читання (урок – презентація )
Мета проведення: інтерактивна навчальна діяльність з елементами проектування як форма особистісно зорієнтованої технології навчання.

                                                                 Перебіг  уроку
1. Організаційний момент
      2. Мотивація навчальної діяльності. Знайомство з епіграфом.
  • Я переконана, що читання – це важливий засіб засвоєння  інформації. Інші канали – радіо, телебачення, Інтернет, реклама – виконують допоміжну роль. Люди, які читають багато, відрізняються від людей, що читають мало, рівнем розвитку інтелекту. Люди читаючі здатні виявляти протиріччя і зв’язок явищ, більш адекватно оцінювати ситуацію, швидше знаходити правильні відповіді. Вони мають хорошу пам’ять, активну творчу уяву, добре володіють мовою. Люди, які читають багато, точно  формулюють думки, грамотно пишуть, привабливі у спілкуванні, самостійні у міркуваннях та поведінці. Таким чином, читання формує якості духовно зрілої, освіченої, культурної та соціально цінної людини.
                    
                                           Читання – це співучасть у творчості.
                                                                      Марина Цвєтаєва

                                           Всі хороші книги схожі в одному, - коли
                                             ви дочитаєте до кінця, вам здається, що
                                            все це трапилося з вами, і так воно
                                             назавжди при вас і залишиться.
                                                                            Е. Хемінгуей
                                            Коли людина припиняє читати, вона
                                                 перестає мислити.
                                                                       Дідро

- Чи любите ви читати? Чому?
- Чи люблять читати ваші однолітки?
- Чому сьогодні діти так мало читають?
Справді. Сучасних українських дитячих письменників багато, пишуть вони багато, а читають наші діти щораз менше. Цей парадокс має багато причин, одна з яких - втрата потреби читати насамперед у дорослих, відтак вони все менше залучають до цього своїх дітей - і книга перестає для школярів бути предметом першої необхідності. Учні, на жаль, просто не знають, якою цікавою є сьогодні література для дітей.
- А ви добре знайомі із сучасною дитячою літературою?
- Назвіть мені 10 українських дитячих сучасних письменників.

(Галина Пагутяк, Малик Галина, Паньо Катерина, Ірен Роздобудько, Світлана Поваляєва, Євгенія Кононенко, Сашко Дерманський, Олесь Ільченко, Андрусяк Іван,  Шевченко Наталія та Олександр,  Анна Багряна, Леся Воронина )
Аби заповнити цю нішу у ваших знаннях, ми сьогодні завітаємо у літературну вітальню, де на нас чекає зустріч з героями творів письменниць Євгенії Кононенко, Світлани Поваляєвої та Ірен Роздобудько.
  • Оголошення теми уроку.
  1. Визначення цілей заняття ( - Чого ви чекаєте від цієї зустрічі?)
Учитель пропонує учням познайомитися з цілями уроку, доповнити їх чи змінити запропонований перелік, визначити найбільш значущі для себе. Кілька учнів оголошують та аргументують свій вибір.
Після візиту у літературну вітальню я буду знати: …..
  • деякі факти з життя сучасних українських письменниць;
  • як звати героїв їх творів;
  • чому книжки мають такі назви.
Після візиту у літературну вітальню я буду вміти:…
  • аналізувати твори;
  • розповідати про пригоди героїв;
  • інсценізувати уривки творів;
  • виготовляти літературну рекламу;
А ще ви вдосконалите свої знання з теорії літератури й навички складання асоціативних пар. Розвиватимете логічне мислення і зв’язне мовлення.
  1. Опрацювання навчального матеріалу.
  • Знайомство з маршрутом подорожі.
Учитель: Отож перша наша зупинка «Біографічна». Запрошую усіх у нашу літературну вітальню: знайомство з біографіями письменниць (перегляд відео).
- Чи сухих біографічних фактів достатньо, щоб пізнати людину?
-  Сухих фактів біографії недостатньо, щоб пізнати людину. Найкраще про себе вона розкаже сама. І зараз наші гості ще трішки привідкриють перед вами  завісу свого особистого життя. А допоможуть їм дівчата, які проаналізували інтерв’ю, які давали письменниці різним виданням. Сьогодні вони виступлять від імені наших героїнь: Св. Поваляєвої, Є. Кононенко і І.Роздобудько. Наша друга зупинка «Віртуальне інтерв’ю» . Запрошуємо до слова…..
  • Що ви любите найбільше?
  • Якими є ваші стосунки з дітьми?
  • Чи вважаєте себе успішною жінкою?
  • Яким є ваше ставлення до літератури? Чи є майбутнє в української книжки?
  • Скласти «Доміно» - «Життєдіяльність моєї письменниці»

Учитель: Дякуємо нашим гостям і продовжимо подорож. Попереду зупинка «Уважний читач». Ми з вами поринемо у чарівний світ пригод. Готуючись до уроку, кожна група мала прочитати свою книжку. Перевіримо, чи сумлінно ви готувалися до заняття. Групи отримують завдання за текстом твору. Треба буде встановити відповідність між поняттями і дати відповідь на три запитання.

Молодці, ви уважні читачі. А зараз перед вами наступна зупинка  «Наша реклама»
 Відповіді на запитання. Захист проектів.
  • Чому ваші твори мають такі назви?
  • До якого жанру вони належать? Чому?
  • Фантастичними чи реальними є прочитані вами твори? Назвіть приклади реального і фантастичного.

 Думаю. Прийшов час познайомити однокласників із головними героями ваших творів. Отож зустрічайте Нелю, Агнію і Врума. Зупинка «Я – головний герой» ( Переказ від першої особи.)

  • Чи приємною була ваша зустріч із головними героями?
  • Чи з’явилося у вас бажання пізнати їх краще? 
  • Складіть синквейк. Врум (1), Неля (3), Агнія (2)
У Є. Кононенко є такі рядки : « Диво, яке сталося тільки одного разу – це не диво. Диво має ставатися регулярно, щоби сприйматися за справжнє диво» . Що ви думаєте з цього приводу? Відповідь на це запитання ви зможете дати  під час нашої наступної зупинки «Я так думаю»

А ви любите, щоб вас дивували? Тоді дозволимо групам здивувати нас своїми театральними мініатюрами на основі прочитаних творів на зупинці «Театральній»
  1. Рефлексійно –оцінювальний етап
Учитель: Ось і підійшла до завершення наша  чарівна мандрівка у світ сучасної української дитячої прози.
  • Коментування епіграфа до уроку, який записано на дошці.
  • Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
  • Що нового ви відкрили для себе сьогодні? Що найбільше сподобалося?
  • Чи зуміли однокласники переконати вас, що читати - це не нудно?
  • Оцініть свою роботу на уроці ( Заповнення карти самооцінки).
  • Оцінювання вчителем відповідей учнів, виставлення оцінок.

  1. Домашнє завдання.
       Завдання на вибір:
1. Прочитати ще один твір сучасного українського дитячого письменника. Написати відгук на нього.
2. Написати лист до гостей нашого уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.