четвер, 4 грудня 2014 р.

Шлях до майстерності

Із досвіду роботи ШМВ  української мови та літератури
районного відділу освіти  Городоцької  РДА
 Львівської області

Добре організована підготовка освітянських кадрів - найважливіше завдання кожної держави. Сьогодення ставить нові вимоги до вчителя. Суспільству потрібен учитель-професіонал з високою науково-теоретичною, методичною, психолого-педагогічною, теоретичною і практичною підготовкою, здатний до безперервного навчання, творчості і постійного самовдосконалення.
Тож важливим напрямом науково-методичної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі є  робота з молодими та ще не досвідченими вчителями. Успішна педагогічна діяльність яких залежить не тільки від їх професійної підготовки й особистих якостей, а й від того, у який колектив вони потраплять, яку їм надаватимуть методичну допомогу, як стимулюватимуть їх ініціативність і творче начало. Система професійної підготовки вчительських кадрів – це цілісний процес, у структурі якого особливе місце посідає діяльність молодого вчителя після закінчення вищого навчального закладу, його адаптація до професії педагога.
         Уся робота  в школі з молодими спеціалістами умовно поділяється на три адаптаційні етапи: підготовчий, етап формування розвитку знань і вмінь навчально-виховної роботи та підсумковий.
         Процес адаптації молодих педагогів до навчально-виховної діяльності значною мірою обумовлений ступенем і характером допомоги, яку молодий учитель  отримує від досвідчених педагогів, колег по роботі. Результативною формою підтримки молодих учителів  є школа молодого вчителя, мета якої – забезпечення зростання фахового рівня молодих педагогів, надання кожному вчителю широких можливостей для удосконалення професійної підготовки, формування вміння прогнозувати свою професійну діяльність.  Навчаючись у ШМВ, молоді філологи  отримають спеціальні знання  необхідні для цього.
Роботу ШМВ я спланувала  на 3 роки. Упродовж  цього часу  слухачі школи молодого вчителя  розглядали  актуальні питання професійної діяльності вчителя – філолога, а я як керівник школи допомагала молодим педагогам вдосконалюватися з урахуванням сучасного рівня розвитку психолого – педагогічної науки, організовувала творчі зустрічі з досвідченими вчителями – носіями перспективного досвіду, поступово залучала молодих педагогів до науково-дослідницької, експериментальної та пошукової діяльності з питань педагогіки, психології, методики викладання української мови і літератури, допомагала молодим спеціалістам в опануванні навичок самоаналізу навчально-виховної діяльності, моніторингу та аналізу рівня навчальних досягнень учнів, їхнього загального розвитку. У процесі навчання слухачі ШМВ  набули знання з психології, педагогіки,  методики викладання української мови та літератури. За  ці три роки  молоді колеги  проявляли себе в усіх найважливіших формах роботи.


Для  ефективної роботи ШМВ при плануванні  я враховувала вимоги, які впливають на підвищення професійної компетентності молодого спеціаліста: практичну спрямованість,  конкретність,  систематичність та системність, оперативність. Ефективно, раціонально спланувати роботу ШМВ допомогло діагностування, врахування аналізу відвіданих уроків, результати моніторингу навчальних досягнень учнів. Отримана інформація дала можливість визначити рівень педагогічного розвитку молодих спеціалістів, стан їхньої професійної компетентності, їхні потреби та організувати з молодими вчителями відповідну роботу.

  Згідно з метою роботи ШМВ було окреслено такі завдання:  
  •    поглиблення знань з теорії та методики навчання і виховання;
  •  сприяння оволодінню молодими спеціалістами основними нормативними документами;
  • вивчення і використання у практиці сучасних досягнень психолого-педагогічної науки;
  •   розвиток ініціативи і творчості, новаторських пошуків учителя.

 Виходячи із мети і завдань, методична робота ШМВ була спланована за такими основними напрямками:
1. Здійснення заходів з поглиблення педагогічних знань, методологій навчання, вивчення директивних документів.
 2. Вивчення теорії, практики та методики виховання, психології, етики, аналіз програмних документів, формування в молодого вчителя посадових умінь і навичок.
3. Поглиблення науково-теоретичної підготовки з предмета та методики його викладання, поглиблення знань із сумісних предметів.
 4. Проведення семінарів, оглядів науково-методичної літератури.

Роботу школи молодого вчителя я проводила  у формі практичних занять (моделювання уроків, виготовлення зразків дидактичних матеріалів, розв’язання педагогічних ситуацій, самоаналіз навчального заняття);  презентації "Мої перші успіхи"; семінарів-практикумів "Написання конспектів. Вибір методів відповідно до  теми  уроку", "Аналіз  та    самоаналіз  уроку";  співбесід;
· індивідуальних  консультацій; відвідування уроків і позакласних заходів у досвідчених вчителів; діагностування;     участі   в роботі методичних об’єднань;  
·        творчих   звітів; декади   педагогічної майстерності  молодих вчителів участі  в колективних формах роботи - педагогічних читаннях, круглих столах.

Ефективною  формою роботи зі слухачами ШМВ вважаю міні – консиліуми, на яких слухачі могли довідатися про деякі "секрети" професії вчителя, та "консультативні столи". Для їх проведення заздалегідь окреслювала коло цікавих питань, наприклад, "У чому особливості сучасного уроку?", "Організація самостійної роботи учнів на уроці", "Як працювати з обдарованою дитиною?!.", "Індивідуальний та диференційований підхід". На допомогу молодим колегам підбирала матеріали, які знайомили слухачів з досвідом роботи кращих вчителів школи, методичними рекомендаціями, пам’ятками з таких питань:
  •  Як домогтися дисципліни на уроці?
  • Як проаналізувати власний урок?
  • Уміння заходити до класу.
  • Вимоги до сучасного уроку.

На першому році завдання школи полягало у задоволенні потреби молодих педагогів у неперервній освіті й наданні допомоги в подоланні труднощів, що виникають у роботі; сприянні у формуванні індивідуального стилю творчої діяльності педагога; допомозі млодим учителям у впровадженні сучасних підходів і передових педагогічних технологій у навчально – виховний процес.
Для реалізації цих завдань було проведено 4 засідання. Теми засідань:
1. Формування   професійних  компетентностей молодих спеціалістів.
2. Як підготувати  урок, що  допоможе  розвивати творчу особистість.
3. Майстерність  вчителя  – основа його “власної школи”.
4. Підготовка і проведення уроків з використанням інноваційних технологій.
  
 На першому  учасники ШМВ обговорили план роботи школи,  познайомилися з нормативно – правовими документами про освіту, вимогами до ведення шкільної документації, до оцінювання навчальних досягнень учнів, методичними рекомендаціями МОН України щодо викладання української мови та літератури в 2011- 2012 н.р. Під час трьох наступних занять учасники ШМВ відвідали показові уроки керівника школи, на яких побачили, як на практиці в навчально – виховному процесі можна  використовувати передові педагогічні технології і сучасні підходи до викладання української мови та літератури.

Уроки першого року роботи ШМВ:
   Слухачі ознайомилися з вимогами до оцінювання навчальних досягнень учнів, ведення шкільної документації.
  Довідалися про особливості проекту “Читання і письмо для розвитку критичного мислення”, що навчає школярів працювати творчо.
    Побачили, як можна застосувати цей проект на уроці розвитку зв'язного  мовлення.
      Поділилися досвідом планування уроків з написання переказів і творів.
      Поглибили свої знання про вимоги до сучасного уроку.
      Взяли участь у діловій грі “Моделювання запитань”.
      Проаналізували запитання, що прозвучали на  уроці літератури у 5 класі , з'ясували їх роль на кожному етапі заняття.
      Дізналися про способи використання ІКТ на уроках мови і літератури.

На другому році діяльності завданням ШМВ став розгляд актуальних питань професійної діяльності вчителя – філолога; організація творчих зустрічей із досвідченими вчителями – носіями перспективного досвіду; поступове залучення молодих педагогів до науково – дослідницької, експериментальної та пошукової діяльності з питань педагогіки, психології, методики викладання української мов та літератури; допомога молодим спеціалістам в опануванні навичок самоаналізу навчально – виховногї діяльності, моніторингу та аналізу рівня навчальних доягнень учнів, загального розвитку школярів.

Знову було проведено 4 засідання на тему:
1.     Перші кроки до вершин педагогічної майстерності.
2.     Урок у системі особистісно орієнтованого навчання.
3.    Розвиток пізнавальних здібностей школярів на уроках та в позаурочний час.
4.     Оцінювання результатів навчальних досягнень учнів.

На першому засіданні слухачі ШМВ взяли участь у проблемному столі «Перші кроки професійного становлення: успіхи та невдачі», на якому педагоги розповіли про свій перший рік у школі, проблеми, з якими зіткнулися. Після мікродослідження «Якою має бути методична робота з молодими вчителями» обговорили план роботи ШМВ. Під час трьох наступних занять учасники відвідали показові уроки кращих учителів району, що беруть участь в роботі «Школи педагогічного досвіду» та «Школи педагогічної майстерності».


Уроки другого року роботи ШМВ:
  •  Слухачі ШМВ ознайомилися з вимогами до планування й проведення уроку і виховного заходу відповідно до особливостей особистісно орієнтованого навчання.
  • Довідалися про методи вивчення особистості та ефективність їх застосування.
  • Поділилися досвідом організації початкового етапу уроку (Перевірка знань. Актуалізація знань. )
  •   Поглибили свої знання про фактори, що впливають на рівеь навчальних досягнень учнів.
  •   Взяли участь у грі – тренінзі «Домашні завдання».
  • Обговорили особливості ДПА та отримали поради досвідчених учителів щодо того, як  допомогти учням краще підготуватися до неї.


Завдання третього року роботи ШМВ передбачали формування вмінь застосовувати теоретичні знання, одержані під час навчання у ВНЗ, у конкретній практичній діяльності; створення умов для швидкої та ефективної адаптації молодих освітян до професійної діяльності в умовах зміни вимог до фахових  компетенцій; вивчення молодими педагогами перспективного педагогічного досвіду; ознайомлення із сучасними  методами і прийомами навчання, формами організації навчальної діяльності дітей на уроці, інноваційними педагогічними технологіями; ознайомлення із сучасними засобами навчання, засвоєння методики їх використання; ознайомлення із психолого-педагогічними особливостями роботи з обдарованими учнями та дітьми з особливими потребами; формування   позитивних комунікативних якостей; формування спрямованості молодого педагога на безперервне професійно-педагогічне самовдосконалення.

Традиційно було проведено 4 заняття. Теми занять:
  •  Нормативно – правова база вчителя української мови та літератури.
  •  Педагогічні технології, або як досягати запланованого результату.
  •  Робимо свій урок ефективним.
  • Етапи професійного становлення молодих учителів української мови та літератури.


Уроки  третього року роботи ШМВ:
  •   Слухачі ШМВ підвищили свій фаховий рівень.
  •     Під час показових уроків продемонстрували свій творчий потенціал.
  •   Під час обговорення вдосконалили свої вміння аналізувати і самоаналізувати уроки.
  •     Заняття сприяли удосконаленню майстерності філологів.
  •   Слухачі  школи продемонстрували, як застосовувати теоретичні знання, одержані під час навчання у ШМВ, у конкретній практичній діяльності.

  • Молоді вчителі – це майбутнє школи, майбутнє нашої держави, тому дуже важливо, аби творчий досвід, сміливість у пошуках новітніх технологій молодий фахівець здобув саме в перші роки своєї педагогічної діяльності.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.