Мета :
- познайомити 11-класників із творами молодих поетів Львівщини;
- удосконалити навички роботи з різними джерелами інформації;
- вміння аналізувати і синтезувати факти, вчинки;
- давати оцінку певним явищам, формувати навички дослідницько-пошукової роботи;
- розвивати усне зв’язне мовлення школярів, логічне мислення, виховувати свідомий інтерес до літератури, зокрема до сучасної поезії .
Тип уроку : урок літератури рідного краю.
Хід уроку
1 Організаційний момент.
2 а) Вступне слово вчителя з метою мотивації
навчальної діяльності.
Поезія - це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
Ліна Костенко.
Саме цими словами Ліни Костенко хочеться розпочати наш сьогоднішній урок. Урок, на
якому ми зможемо довідатися, хто є творцем української літератури сьогодні, які
естетичні смаки і уподобання молодих літераторів Львівщини, як засобами слова
вони відтворюють нашу дійсність. Адже зараз, на початку третього тисячоліття ,
словесна творчість презентує дуже цікаву і неоднозначну картину – оригінальну й
традиційну ,ліричну й епатажну, акцентовану на змісті й формальну, інколи
незрозумілу й протирічну . Але це саме та література , яка твориться зараз, і ми
є очевидцями цього процесу.
Учні записують тему уроку.
б ) Прогнозування завдань уроку учнями та вчителем (метод « Я очікую…».Учитель пропонує учням продовжити фразу «Від цього
уроку я очікую…». Хтось зі школярів записує всі висловлювання на дошці (варіанти:на аркуші , на
пелюстках заздалегідь намальованого
соняшника…)
Цілі :
- відкриємо для себе молоду львівську поетичну музу;
- познайомимося з біографіями митців;
- з’ясуємо тематику їх творів;
- проаналізуємо особливості побудови віршів ;
- з’ясуємо, які засоби поетичного синтаксису використовують молоді поети;
- отримаємо корисну інформацію про засоби, за допомогою яких літератори
- створюють своєрідний «звуковий малюнок» віршів .
3 Новий матеріал.
- Як можна познайомитися з молодими поетами ?
- А ми це зробимо по-іншому: за допомогою проекту « Відкриємо для себе молодих поетів Львівщини».Частина з вас напередодні об’єдналася у групи, які зараз познайомлять нас із результатами власних досліджень.
а ) Група « Дослідники» отримала
завдання з’ясувати, хто ж сьогодні є творцем поезії на Львівщині, чи можна їх твори придбати у місцевій книгарні, чи
знають сучасних поетів Львівщини учні 10-11 класів.
б ) Група « Біографи» повинна була підшукати інформацію про молодих
львівських поетів з різноманітних джерел ( Інтернет, газета «Літературний Львів» ….) і виготовити буклет
«Літературні портрети».
в ) Група «Читці» отримала завдання підготуватися до виразного читання
віршів. А всі разом ми спробуємо ці твори проаналізувати : з’ясуємо їх тематику,
особливості композиції, поетичного синтаксису, римування.
2 Групи знайомлять однокласників з
результатами власних досліджень.
- Група «Дослідники» знайомить однокласників із діаграмою, яка є результатом анкетування , проведеного серед учнів 10-11 класів. Називає причини, які, на їхню думку, вплинули на ці результати.
- Група «Біографи» демонструє буклет , який знайомить із молодими поетами Львівщини: Оленою Молчановою, Юрком Мельником, Ігорем Ясенівським , Оксаною Максимчук.
- У виконанні групи «Читці» звучать вірші «Перед очима темнота» О.Молчанової, «На шляху оглядатись не можна» Ю.Мельника, «Дивитися на світ…» І.Ясенівського, «Ксенії» О.Максимчук.
3 Вчитель: У літературу прийшло молоде покоління, яке не зазнало впливу ідеологічних догм, природне, з індивідуальною манерою, яке відчуває тонку межу між добром і
злом, правдою й облудою, покоління, філософські роздуми якого вражають
глибиною осмислення буття. І зараз ми спробуємо цю індивідуальну творчу манеру дослідити,
проаналізувати.
4 Учні об’єднуються в групи, які отримують для дослідження вірші молодих
поетів, перелік запитань, на які треба дати відповідь.
1 група – вірші О.Молчанової.
2 група – вірші Ю.Мельничука.
3 група – вірші І.Ясенівського.
4 група- вірші О.Максимчук.
Із результатами дослідження знайомлять однокласників після завершення
роботи в групі.(15 хв.)
4 Підсумок. Рефлексія.
1. Запитання для рефлексії:
- Чи зуміли ми сьогодні відкрити для себе молоду львівську музу?
- Чи наблизились до розуміння сучасної поезії?
- Чи досягли цілей, поставлених на початку уроку ?
2. Складіть сенкан «Поезія»
3. Зачитування сенканів.
5. Домашнє завдання. Виставлення оцінок.
Оформити дослідження, розпочаті на уроці, у
вигляді схеми або таблиці.
Додаток 1
Запитання для дослідження
1. До якого виду лірики ( інтимна, громадянська,
пейзажна, філософська) належить поезія?
2. Які проблеми хвилюють молодого митця? Окресліть коло тем, які він порушує.
3. На яких недоліках сучасного життя акцентує увагу
поет ? Чи помічає позитивні моменти ?
4. Що, на вашу думку, хоче
сказати митець сучасникам?
5. Які
засоби поетичного синтаксису (риторичні фігури, повтори…)
використовує автор?
6. За допомогою яких засобів поет створює своєрідний
« звуковий малюнок» віршів?
7. Які види строф використовує поет?
8. До якого римування вдається молодий автор ?
9.Що ви можете сказати про своєрідність і активність використання
тропів автором?
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.